Ikke-kategoriseret

Sådan bliver du klar til dit første maratonløb

juni 10, 2021

Er du vild med at træne, og ønsker du at holde din krop sund og flot? Så kunne det måske være en god idé for dig at begynde at træne op til et maratonløb. Her får du nemlig i høj grad testet dig selv, og det kræver benhårdt arbejde at træne op til dette legendariske løb. Læs med her og få gode råd til hvordan du bedst kommer i gang med træningen.

Løb og træning er sundt for kroppen

Stadig flere danskere har fået øjnene op for vigtigheden i en sund livsstil. Man ser det blandt andet på det stigende antal kvinder, som gennem sund livsstil og eventuelt via kirurgi optimerer deres udseende. Sidstnævnte kan foretages via https://motiva.health/dk/, hvor man som patient kan booke en tid til brystoptimering.

En anden vigtig del af at leve sundt, er ved at dyrke masser af motion. Løb er i den forbindelse oplagt. De fleste vælger at fokusere på lidt motionsløb i fritiden, mens andre vælger at gå all in, og træne op til et maratonløb.

Start roligt ud, og hæv så stille og roligt ambitionsniveauet

En del folk som sætter sig for at løbe et maratonløb, har tendens til at starte alt for hårdt ud med træningen. Her går det typisk galt, for det alt for hårde udlæg fører typisk til skader og træthed. Kort sagt bliver oplevelsen unødvendig hård og ubehagelig. Så et godt råd til dig vil klart være, at du starter stille og roligt ud, og at du så over de første uger stille og roligt hæver ambitionsniveauet.

Du kan derfor med fordel starte ud med at løbe et par kilometer 2-3 gange pr. uge. Når du mestrer dette fuldt ud, og du kan løbe hele strækningen uden at stoppe, er det en god idé at skrue distancen op til 5 kilometer, og samtidig begynde at træne 4-5 gange pr. uge.

Husk restitutionen!

Et sidste godt råd til dig der træner op til et maratonløb er at huske at restituere. Dine muskler opbygges først for alvor, når du husker at holde et par dages pause fra træningen. I det hele taget er det en god idé at kombinere løbetræningen med jævnlige pauser og restitution, og så samtidig også huske at dyrke muskel- og vægttræning.